وعده صادق ۲ | نورافشانی هایپرسونیک‌های ایرانی در شب عید شهرک‌نشینان

عملیات «وعده صادق ۲» که با ۹۰ درصد موفقیت نقاط حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را هدف گرفت، هشداری به سران تندرو تل‌آویو بود که سامانه‌های پدافندی ناکارآمد هم نمی‌توانند از جان شهروندان صهیونیست در برابر موشک‌های هایپرسونیک محافظت کنند.
کد خبر : 17321

تبیین:

شب گذشته آسمان سرزمین‌های اشغالی فلسطین با غرش موشک‌های ایرانی نورافشانی شد و رژیم صهیونیستی بار دیگر طعم سیلی محکم جمهوری اسلامی در پاسخ بخ شرارت‌هایش را دریافت کرد. 

ایران که در برابر ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران صبر استراتژیک نشان داده بود تا شاید غربی‌ها سران تل‌آویو از آزمودن بیشتر صبر مقاومت بازدارند و جنگ غزه متوقف شود، اما در پی اقدام جنایتکارانه شهادت سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان مستشار نظامی ارشد ایران در لبنان، تصمیم گرفت تا با یک ضربه کاری صهیونیست‌های کودک‌کش را در جای خود بنشاند. 

گفته می‌شود در این عملیات که «وعده صادق ۲» نامگذاری شده بود، ۲۰۰ موشک در دو مرحله شلیک شد و مناطق حساس و عمق سرزمینهای اشغالی را هدف قرار دادند. در این عملیات برای اولین بار از موشکهای هایپرسونیک «فتاح»، و موشکهای دوربرد «قدر و عماد» استفاده شد که قواعد بازدارندگی بین ایران و رژیم صهیونیستی را تغییر خواهد داد.

هر چند مقامات صهیونیستی مثل همیشه برای حفظ روحیه داخلی و در جهت سانسور خبری شدید مدعی شدند بسیاری از موشکها را رهگیری کرده‌اند اما به گفته مقامات امنیتی ایران ۹۰ درصد این موشکها به اهداف خود اصابت کردند.

 

چه مناطقی هدف قرار گرفت؟

از آنجا که جمهوری اسلامی برخلاف دشمن صهیونیستی، غیرنظامیان را هدف نمی‌گیرد، این بار هم مراکز حساس و حیاتی سرزمینهای اشغالی را نشانه گرفت.

ایران با هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی مهم در سرزمینهای اشغالی، نقاط قوت اسرائیل را نشانه رفت .

به گفته سرلشکر علی باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حمله شب گذشته، سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵، پایگاه هوایی «هاتزریم» پایگاه مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه مورد هدف قرار گرفته شدند.

در حال حاضر، رژیم صهیونیستی در عرصه هوایی برتری نسبی به دیگر کشورها در منطقه دارد و آنهم به لطف جنگنده‌های دریافتی از آمریکا به ویژه «اف ۳۵» است ولی ایران نشان داد که با موشکهای قدرتمند خود می‌تواند در دور بعدی عملیات آشیانه تمام این جنگنده‌ها را نابود کرده و تنها نقطه قوت صهیونیست‌ها را از بین ببرد.

از آنجا که ارتش اشغالگر توان رویارویی زمینی با نیروهای مقاومت را ندارد و به قدرت هوایی دلگرم است، لذا فرود موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های هوایی، بزرگترین کابوس بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزرای تندرو دولت اوست که بعد از این هیچ جایی در اراضی اشغالی از موشکهای هایپرسونیک ایرانی در امان نخواهد بود.

یکی دیگر از نقاط قوت رژیم صهیونیستی در عرصه میدانی، در اختیار داشتن تعداد زیادی تانکها و نفربرهای مجهزی است که با کمک پشتیبانی هوایی، پیشروهای نسبی در جنگهای گذشته و اکنون درغزه به دست آورده‌اند. بنابراین، هدف گرفتن مرکز نگهداری تانکها و نفربرها، هشداری جدی به سران رژیم اشغالگر بود که جمهوری اسلامی در صورت لزوم می‌تواند با حملات گسترده در آینده، پیاده نظام ارتش صهیونیستی را فلج کند. پیاده نظامی که ثابت کرده اگر تانکها نباشند، حتی یک قدم هم به سمت رویارویی با گروههای مقاومت در لبنان و فلسطین برنمی‌دارند و همواره خود را در تانکها و نفربرها پنهان می‌کنند تا از حملات دشمن در امان بمانند.

معرفی پایگاه‌ها

پایگاه‌هایی که توسط نیروهای مسلح ایران هدف قرار گرفتند به لحاظ نظامی از اهمیت راهبردی برخوردار هستند و این مسئله نگرانی سران تل‌آویو را تشدید خواهد کرد.

- پایگاه هوایی «نِواتیم» که با نام پایگاه ۲۸ نیروی هوایی نیز شناخته می‌شود، یک پایگاه متعلق به نیروی هوایی اسرائیل است که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر بئرالسبع در صحرای نقب قرار دارد. این پایگاه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی در سرزمینهای اشغالی است و دارای سه باند پروازی با طول‌های مختلف است. این پایگاه با برخورداری از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-۳۵ اسرائیل است. جت‌های جنگنده رادارگریز، هواپیماهای ترابری، هواپیماهای تانکر و هواگردهای شناسایی/تشخیص الکترونیکی و همچنین هواپیماهای موسوم به «ایر فورس وان اسرائیل» در این پایگاه مستقر هستند. در پی حمله ایران به سرزمینهای اشغالی در آوریل ۲۰۲۴ طی عملیات "وعده‌صادق" این پایگاه آسیب دید و طبق تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی، حدود ۷ موشک بالستیک به این پایگاه اصابت کرده است.

- پایگاه هوایی «هاتزریم» هم که از ضرب شست موشکی ایران بی‌نصیب نماند، یک فرودگاه نظامی است که در بخش بئرالسبع قرار دارد و در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا واقع شده ‌است. پایگاه هوایی هاتزریم در اوایل دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در اکتبر 1966 عملیاتی شد. از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۵ یک اسکادران هلیکوپتر در این پایگاه وجود داشت که در سالهای اخیرا به پایگاه هوایی پالماچیم منتقل شد. از سال ۱۶۹ تا به امروز، اسکادران «ببر پرنده» با آموزش‌دهنده‌های جت در هاتزریم وجود دارد که سال‌ها با هواپیمای TA-4H Skyhawk Ayit دو سرنشینه، همچنین نسخه جنگنده یک‌سرنشین آن A-4H/N . پرواز می‌کرد.

- پایگاه «گلیلوت» متعلق به یگان جاسوسی ۸۲۰۰ و مقر موساد در اطراف تل‌آویو هم یکی از مراکزی بود که از موشکهای ایران در امان نماند. این پایگاه مقر مرکزی دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به (امان) و مقر مرکزی واحدهای مهمی مانند واحد ۸۲۰۰ مسئول هوش سیگنالی و سایبری و واحد ۹۹۰۰ مسئول هوش بصری است. این پایگاه در منطقه «رامات شارون» در نزدیکی شهر هرتزلیا، شمال شرقی تقاطع گلیلوت، ۱.۵ کیلومتری تل‌آویو و حدود ۱۱۰ کیلومتری مرز فلسطین و لبنان قرار دارد. مقر مرکزی موساد و مقر دانشکده‌های نظامی در پادگان دایان (دانشکده‌های فرماندهی و ستاد مشترک ارتش اسرائیل، فرماندهی تاکتیکی و امنیت قومی اسرائیل)، مرکز میراث اطلاعات و مکان یادبود «کشته‌های واحدهای اطلاعات ارتش اسرائیل» در نزدیکی این پایگاه قرار دارد.

مساحت آن به حدود ۲۵۰ هزار مترمربع می‌رسد. این پایگاه همچنین مرکز آموزش اطلاعات امان و ساختمان گردان ارتباطات امان نیز می‌باشد و یکی از بزرگترین پایگاه‌های شنود در اسرائیل است. از آنجا که این پایگاه، مرکز دایره اطلاعات نظامی ارتش و مقر واحدهای ۸۲۰۰ و ۹۹۰۰ آن است و آنها مسئول دادن هشدار زودهنگام پیش از هر عملیات هجومی علیه سرزمینهای اشغالی هستند، لذا هدف گرفتن آن از سوی ایران و حتی در روزهای اخیر توسط حزب‌الله لبنان، بدین معناست که مقاومت ضربه سخت و توهین بزرگی به ارتش اسرائیل وارد کرده است. به ویژه آن ‌که این پایگاه در عمق فلسطین اشغالی قرار دارد. دایره اطلاعات نظامی یکی از اصلی‌ترین دوایر ارتش صهیونیستی است که مسئولیت انجام عملیات‌های ترور را برعهده دارد و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این عملیات‌ها را نیز واحد ۸۲۰۰ جمع‌آوری می‌کند. بنابراین، هدف قرار دادن این مرکز حیاتی و حساس، هشداری به سران اشغالگر است که مقر طراحی ترور فرماندهان بعد از این در تیررس موشکهای مقاومت قرار دارد.

- پایگاه «تل نوف» یکی دیگر از مراکزی بود که توسط موشکهای ایرانی هدف قرار گرفت. پایگاه هوایی تل نوف، یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲۳۸۸ متر است. این فرودگاه در شهر رخووت قرار دارد و در ارتفاع ۵۹ متری از سطح دریا واقع شده است. همچنین به عنوان قدیمی‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل شناخته می‌شود که در دوره قیمیت انگلیس بر فلسطین، ساخته شد. تل نوف دارای دو جنگنده ضربتی، دو هلیکوپتر و یک اسکادران پهپاد است. همچنین در این پایگاه مرکز آزمایش پرواز منات و چندین واحد ویژه از نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی، از جمله واحد ۶۶۹ (جستجو و نجات رزمی هلی‌بورن) و مرکز آموزشی تیپ چتربازان در این پایگاه قرار دارند.

بانک اطلاعاتی قوی ایران از سرزمین‌های از مراکز راهبردی دشمن

ایران با زدن پایگاه هوایی «هاتزریم» پایگاه مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله، به سران تل‌آویو این پیام را داد که در عرصه اطلاعاتی هم توانمندی زیادی دارد و اطلاعات دقیقی از تمام مراکزی که عملیات نظامی صهیونیستها به ویژه نقشه ترور فرماندهان مقاومت انجام می‌شود در اختیار دارد و از این پس همه تحرکات مخربانه اسرائیل زیر ذره‌بین نیروهای مسلح ایران قرار دارد.

نکته برجسته عملیات وعده صادق ۲، اصابت موشکهای ایرانی به اطراف غزه بود. از آنجا که دولت نتانیاهو، این روزها دنبال اشغال مناطق شمالی غزه است تا به خیال خود امنیت شهرک نشینان را تضمین کند اما فرود موشکهای هایپرسونیک در پیرامون غزه، این پیام را به دشمن اشغالگر داد که به فرض محال اگر بتواند نیمی از غزه را اشغال کند، این اقدام هم برای صهیونیست‌ها امنیت به بار نخواهد آورد.

عملیات «وعده صادق ۲» دومین پیام ایران به سران تل‌آویو بود که تشدید تنشها در منطقه و ماجراجویی جدید در لبنان، نه تنها به صهیونیست‌ها در رسیدن به اهدافشان کمکی نخواهد کرد بلکه با فرود تعداد زیادی از موشکهای ایرانی به قلب سرزمینهای اشغالی، و تقویت «وحدت عرصه‌ها» صهیونیستها بیش از پیش در حصار امنیتی گیر خواهند افتاد که حتی غربیها نیز نمی‌توانند آنها را از این وضعیت نجات دهند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات